چگونه کاربران و موتورهای جستجو را از انتقال سایت به دامنه جدید مطلع سازیم؟

یکی از دغدغه‌های هر وبمستر و وبلاگنویسی نگرانی درباره ی انتقال سایت به یک دامین جدید میباشد. شاید شما به هر دلیلی بخواهید آدرس سایتتان را تغییر بدهید. برای مثال اگر دامنه ی قبلی شما فیلتر شده باشد و بخواهید دامنه ی جدیدی برای سایتتان در نظر بگیرید  یا اگر دامنه ی بهتری برای سایتتان پیدا کرده اید و یا اگر قصد داشته باشید که چند وبسایت را با هم ادغام کنید این نگرانی در شما بوجود میاید که آیا با این تغییر دامنه مشکلی برای سایت از لحاظ از دست دادن کاربران و گمراه کردن موتورهای جستجو بوجود نمیاید؟

در این مطلب سعی میکنم مراحل انتقال یک سایت را به دامنه ی جدید شرح دهم. شما با دنبال کردن این ۳ گام میتوانید هم کاربران و هم موتورهای جستجو را به درستی به دامین جدیدتان هدایت کنید.

اولین هدفی  که ما باید در این کار به دنبال آن باشیم جلوگیری از وقوع ارور ۴۰۴ میباشد ( این ارور زمانی حادث میشود که بازدید کننده  واردصفحه ای از سایت شده باشد ولی صفحه ی موردنظر وجود نداشته باشد) . با رعایت نکات زیر میتوان از وقوع این ارور جلوگیری کرد. توجه داشته باشید که با رعایت نکات زیر هنگام انتقال دامنه تمامی‌پیج رنکها و ایندکس‌های یک سایت در موتور جستجوی گوگل محفوظ میماند.

ریدایرکت از نوع ۳۰۱ :در قدم اول شما باید تمام محتویات سایتتان را از طریق کد مربوط به ریدایرکت ۳۰۱ به دامنه ی جدید منتقل کنید. با اجرای کدهای ریدایرکت ۳۰۱ موتورهای جستجو , بازدید کننده‌ها و اسپایدرها متوجه میشوند که سایت شما به طور دائمی‌به دامنه ی جدیدی منتقل شده است. با اجرای کدهای مربوط به ریدایرکت ۳۰۱ تمامی‌صفحات ایندکس شده در موتورهای جستجو و پیج رنکهای مربوط به آنها حفظ میشود. هنگام اجرای این کدها توجه کنید که در ابتدا فقط قسمتی از محتویات سایتتان را به دامنه ی جدید منتقل کنید و پس از کسب اطمینان از صحت و کارکرد آنها اقدام به ریدایرکت کردن تمامی‌مطالب و محتویات نمایید.

برای اجرای کدهای مربوط به ریدایرکت ۳۰۱ در سرورهایی که از برنامه ی آپاچی استفاده میکنند شما بایستی از طریق فایل .htaccess عمل کنید. در صورتی که نمیدانید سرور شما از چه برنامه ای استفاده میکند و یا به فایل .htaccess دسترسی ندارید با مدیر‌هاست مشورت کنید.

نکته ای که در این میان مهم است انتقال یک به یک محتویات سایت میباشد. اینکه شما تمام صفحات و محتویات قبلی را فقط به صفحه ی اصلی سایت جدید منتقل کنید اشتباه بزرگی است. باید توجه داشته باشید که تمام صفحات , محتویات و مطالب قدیمی‌باید حداقل به یک آدرس مربوطه هدایت شوند. این کار از گمراهی و سردرگمی‌بازدید کننده جلوگیری میکند.

برای مثال اگر کاربری از طریق موتور جستجوی گوگل با جستجوی کلمه ی “تبلیغات” وارد یکی از صفحات دامنه ی قدیمی‌شما شود بایستی با استفاده از کد ریدایرکت ۳۰۱ این کاربر به یک صفحه ی مربوطه هدایت شود. اگر این بازدید کننده به صفحه ای نامربوط هدایت شود بزودی از سایت شما خارج خواهد شد.

چک کردن تمامی‌لینکهای داخلی و خارجی : هنگام انتقال دامنه باید مطمئن باشید که تمامی‌لینکهای موجود در سایت شما صحیح هستند و اصطلاحا شکسته نشده اند. وجود لینکهای  شکسته و خراب در یک سایت و وبلاگ تاثیری منفی بر پیج رنک سایت مذکور دارد. ضمن اینکه شما باید با تمامی‌افرادی که به دامنه ی قدیمی‌شما لینک داده اند تماس بگیرید و از آنها بخواهید که به دامنه ی جدید شما لینک بدهند. اگر انجام این کار برای شما مقدور نیست به همان ریدایرکت کردن اکتفا کنید.ضمن اینکه اکثر کارشناسان معتقدند حداکثر تا ۶ ماه بعد از انتقال دامنه , روی دامنه ی قدیمی‌هم کنترل داشته باشید.

برای چک کردن و تصحیح لینکهای خراب و شکسته میتوانید از نرم افزار موجود در سایت زیر استفاده نمایید:

http://home.snafu.de/tilman/xenulink.htm

مطلع ساختن گوگل از انتقال دامنه : برای انجام این کار ابتدا دامنه ی جدید را در گوگل وبمسترز ثبت کنید:

https://www.google.com/webmasters

سپس وارد کنترل پنل دامنه ی قدیمی‌شوید و با استفاده از گزینه ی Change of address که در قسمت Site configuration وجود دارد اقدام به تعیین دامنه ی جدید نمایید.

توصیه ی گوگل اینست که در این مواقع حتما از سایت مپ هم استفاده کنیم. با استفاده از سایت مپ میتوان سرعت انتقال ایندکس‌های دامنه ی قدیمی‌به دامنه ی جدید را افزایش داد.


مطالب مرتبط:

انتخاب نام دامنه – روش ها و نکات

معرفی سایت به گوگل در کمتر از ۲۴ ساعت

چگونه باید تبادل لینک کنیم ؟!

بعد از انتشار پست جدید این اقدامات ضروری است !

دانلود رایگان کتاب راهنمای گوگل برای وبمسترها به فارسی 

چرا بازدید کنندگان از سایت شما فرار می کنند ؟

باGoogle +توجه گوگل را به سایت خود جلب کنید


دانلود + ادامه مطلب